zondag 30 augustus 2009

Dag 13: Reykjavik

Reykjavik

Na het bezoek aan de watervallen Hraunfossar en Barnafoss zijn we naar Reykjavik gereden. Nadat we eerst onze koffers naar het hotel hadden gebracht zijn we de auto gaan inleveren. In het kantoortje troffen we twee Vlaamse echtparen die enorm stonden te zeuren. Één van die echtparen hadden we tijdens onze reis ook al een paar keer gezien en we noemden hen het 'Little Brittain'-echtpaar. Daarmee doelend op het echtpaar uit deze serie dat elkaar echt helemaal niets te melden heeft. De man uit de serie doet wanhopig zijn best om 'gezelligheid' te creëren, maar de vrouw geeft niet thuis.

Ansichtkaartje van Reykjavik

Höfði-huis

We konden met een busje van de verhuurder terug naar het centrum en we hebben ons laten afzetten bij het Höfði-huis. We hoopten daarmee de Vlamingen achter ons te laten, maar ze besloten om ook uit te stappen toen ze zagen waar we waren.

049 Höfði huisHöfði

In 1986 hebben Ronald Reagan en Michael Gorbatsjov in het Höfði-huis tijdens de Iceland Summit van 10 tot 12 oktober gesproken over het einde van de Koude Oorlog. Het zetten van de handtekening ging op het laatst niet door. Ter herdenking aan deze historische gelegenheid hangen de vlaggen van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in het gebouw. Het gebouw is vooral een fotostop. Je kunt het niet bezoeken. Er schijnen wel af en toe rondleidingen te zijn.

De plaatjes die de meeste mensen kennen van het Höfði-huis suggereren dat het gebouw ergens in de vrije natuur staat. Niets is echter minder waar. Het is omringd door grote gebouwen. Vanaf de kant van de boulevard is het amper te herkennen.

Höfði-huis midden in de stad

Na het bezoek aan het Höfði-huis zijn we langs de boulevard naar het centrum gelopen. Onderweg kom je dan langs het vikingschip.

060 Kunstwerk vikingschipVikingschip

Op de foto's hieronder eerst de overkant van het water en daarna het uitzicht op het centrum van de stad. Men is begonnen met het bouwen van een aantal hoge gebouwen die de stad een nieuwe skyline moeten geven. De kredietcrisis gooide echter roet in het eten. Er is nu geen geld om de gebouwen af te bouwen.

058 Uitzicht Höfði huisUitzicht over het water
Skyline van Reykjavik

We hebben daarna een beetje door de stad gelopen en in een 'hippe' tent hebben we koffie met gebak genomen. Bij een bezoek aan de stad kom je ook vanzelf bij het Tjörnin meertje. Het stadhuis staat deels in het water.

Stadhuis in het water

Het meertje zit vol met ganzen, eenden en meeuwen.

Humarhusið

Aan het eind van de dag zijn we gaan eten in het  Humarhusið of Lobster restaurant. Ze hadden niet alleen kreeft op het menu staan, ook walvis was beschikbaar. Dat hebben we uiteraard niet genomen. Het eten was goed en het restaurant zat vol met Aziaten. Dat was opvallend, want tijdens onze reis waren we vooral Europeanen en hier en daar een Amerikaan tegengekomen.

Ons bezoek aan Reykjavik was vrij kort, maar we hadden niet het gevoel dat we er nog langer wilden blijven. Eigenlijk waren we wel blij dat we voor de volgende dag nog een excursie naar het binnenland hadden geboekt. Reykjavik is toch wel erg klein voor een hoofdstad en om je daar een dag te vermaken moet je derderangs musea gaan bezoeken die volhangen met plaatselijk fröbelwerk.